تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 117352
بازدید دیروز : 113413
بازدید هفته : 265136
بازدید ماه : 263065
بازدید کل : 1872263
تعداد مطالب : 16946
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


Alternative content


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک
 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 9 / 11 / 1399

ازدواج در سن ازدواج

ازدواج در سن ازدواج این کلام حکیمانه امام علی علیه السلام را یادآور شدیم که فرمودند: .. قال : لا یرى الجاهل إلا مفرطة أو مفرطة (1).انسان جاهل را جز در حال افراط (زیاده روی) و تفریط (کوتاهی کردن) نمی بینی»
 
بیان رسای حضرت علیه السلام روشنگر این حقیقت است که انسان عاقل همه امور خود را با سنجش و تدبیر درست و به هنگام انجام می دهد. با در پیش داشتن چنین رویه ای، هر کاری به سرانجامی درست می انجامد و کمتر با شکست یا انحراف از مسیر اصلی خود روبه رو می شود.

 

موضوعات مرتبط: ویژه جوانان ونوجوانان
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 9 / 11 / 1399

پیامدهای تأخیر در ازدواج

پیامدهای تأخیر در ازدواج گرچه تعجیل در ازدواج نیز چون تأخیر پیامدهایی خطرناک دارد، از آنجا که به دلایل گوناگون مشکل اصلی و اساسی‌ای که عموم مردم جامعه به آن دچارند تأخیر در ازدواج است، توصیه ها و تأکیدهای رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) و اهل بیت (علیهم السلام) بیشتر به این موضوع باز می گردد. بنابراین، تأخیر در ازدواج آفاتی دارد که اشاره به برخی از آنها مناسب است:

 

موضوعات مرتبط: ویژه جوانان ونوجوانان
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 8 / 11 / 1399

ام البنین علیهاالسلام ؛ بانوی مردآفرین





مقدمه

سیزدهم جمادی الثانی، یادآور روزی غم انگیز است؛ روزی که در آن مادری فداکار و بانویی با عظمت از تبار دلاوران، به سوی معبود پر کشید. ام البنین، مادر پسرانِ علی علیه السلام ، بعد از عمری تلاش، شکیبایی و استقامتْ با اهدای چهار فرزند رشید به پیش گاه مولایش، حسین بن علی علیه السلام ، با دلی مالامال از محبت و عشق، راهی دیار دوست شد و در بقیع، آرام گاهِ خوبان، در جوار دیگر فرزند زهرا علیهاالسلام برای همیشه رحل اقامت افکند.



 

موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 8 / 11 / 1399




ام البنین از ولادت تا ازدواج:

در هیچ یک از منابع ، درباره زمان دقیق ولادت ام البنین خبری نیامده است . بنابراین فقدان آن، محقق را بر آن می دارد تا جهت مشخص نمودن حداقل زمان تقریبی ولادت وی ، به مطالعات و تحقیقات جدی تری ، جهت رفع این ابهام دست یازد .

از آنجا که در منابع دست اول و نزدیک تر به زمان مورد بحث و حتی منابع مورد اعتماد دیگر ، خبری در رابطه با سال ولادت این بانو نیامده است ، به همین دلیل اظهار قول تقریبی نیز درباره آن مشکل است . علل و دلایل آن نیز به چندین صورت متصور است :

اگر در منابع اسلامی دقت نظر عمیق تری داشته باشیم ، نامشخص بودن تاریخ دقیق ولادت ها، تنها متوجه شخص ام البنین نبوده و نیست ؛ چرا که تاریخ و زمان صحیح مناسبتها ـ حتی در مورد بزرگان و معاریف اسلام ، همچون پیامبر اکرم (ص) ـ نیز در آن منابع مورد تردید و اختلاف نظر می باشد . وانگهی این ابهام در مورد شخصیتها ، قضیه ای کلی در تاریخ اسلام متصور بوده است .

۲ ـ از آنجا که ام البنین و حتی خاندان او تا قبل از زمان ازدواج با علی (ع) ، به لحاظ فضایل اسلامی و خدمات مذهبی ، چندان معروف و شهره نبوده اند ؛ بنابراین دوران قبل از ازدواج وی و تاریخ و محل تولد ام البنین در متون تاریخی و اسلامی چندان بها داده نشده است .


 
 
موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 8 / 11 / 1399





 
چکیده :

نگاهی کوتاه به زندگانی و حیات تاریخی ام البنین و روشن ساختن نسبی ، برخی از ابهامات دوران حیات این شیر زن تاریخ اسلام ، از اهداف مهم این تحقیق خواهد بود .


ام البنین در قبیلة کلاب که افراد آن به لحاظ شجاعت و دلاوری در میان اقوام عرب ـ به خصوص عرب جاهلی ـ زبانزد و شهره بودند ، زاده شد و به عنوان یکی از همسران علی (ع) ، به ازدواج ایشان درآمد و پس از شهادت همسر خویش تا پایان حیاتش با احدی ازدواج نکرده و تنها به سر برد .

وی با اینکه در صحنه کربلا شرکت نداشت ، ولی با رضایت کامل چهار پسر رشید خود را به قربانگاه کربلا روانه ساخت و پس از پایان یافتن حادثه کربلا ، با سرودن مرثیات سوزناک خود در رثای فرزندان شهیدش ، به بیان گوشه ای از جنایات بنی امیه و مظلومیت اهل بیت برای اهل مدینه پرداخت.



نگارنده با استناد به منابع موجود، در این مقاله ، سعی در برجسته ساختن نقش او در تاریخ زندگانی خود دارد .



 
مقدمه :

هنگام مطالعه تاریخ اسلام و حوادث مربوط به آن- بخصوص در باب شخصیت شناسی اسلامی - با اسامی اشخاصی مواجه می شویم که در زمان حیات آنها و حتی چندین دهه و شاید سده پس از وفاتشان ، کمتر ذکری از آنها در نقل قول ها ، کتب و منابع راویان و نویسندگان آمده است .

در میان چنین شخصیتهایی ، می توان از ام البنین کلابیه نام برد.

وی اگر چه در دسته بندی شخصیتهای اسلامی – مذهبی ، در ردیف زنان صدر اسلام به حساب آمده و از جمله بانوان شریفه، کریمه، مؤمنه و حتی در زمره ی « ریاحین الشریعه »* و همچنین از جمله زنان جلیله و مشهوره ی امیرالمؤمنین علی ( ع ) بحساب می آید .

مهم تر از اینها به لحاظ اصالت نسبی نیز اجداد و نیاکان وی ، از جمله افراد شجاع ، با اصالت و بسیار محترم بوده که دارای جایگاه و منزلت مهمی در میان دیگر افراد دوران جاهلیت و حتی بعد از آن به لحاظ سیاسی و نظامی بوده اند ؛ بگونه ای که برخی از افراد خاندان او ، از مشاهیر و چهره های بنام در روزگار خود بوده اند که معرفی یکایک آنها نیازمند بررسی و تحقیقی جداگانه است که زمان و درنگ بیشتری را در این زمینه می طلبد .

 
قبل از پرداختن به موضوعات اصلی این مقاله ، متأسفانه باید به این نکته اعتراف و به آن اذعان نمود که تاریخ ، مطالبِ اندکی ، در باب شناساندن کامل و آشکار ساختن شخصیت ممتاز او برای نسل امروز در خود دارد .

در این وجیزه کوتاه و مختصر در نظر است تا ضمن اشاراتی کوتاه به برخی از منابع مهم در زمینه این تحقیق و بررسی گذرایی از مطالب نوشته شده در این رابطه ، دورنمایی هم از زندگانی و حیات این بانوی شریفه را – تا آنجا که در توان این مقال می باشد – بیان نموده و سپس با پرداختن به جریان ادواری حیات وی تا حد امکان ، زوایای ابهام آمیز و تاریک هر مرحله را روشن نمود .


 
اطلاعاتی در باب منابع :

عمده مطالبی که در رابطه با شناخت چهره ای از تاریخ زندگانی ام البنین در منابع مختلف آمده است ، عمدتاً بر چند دسته و شامل متون و کتب تاریخی ، مذهبی ، انساب ، طبقات و کتب مقاتل می باشد که در اینجا اشاره ای کوتاه به میزان مطالب هر دسته از کتب مورد استفاده درباره این شخصیت خواهد شد .

همچنین در ابتدای این مبحث بایستی ، خاطر نشان کرد که پرداختن جداگانه به مطالب جزئی تر هر یک از کتب معرفی شده ، از حوصله این گفتار بیرون و ظرفیت و توان بالاتری ، در حدود مقاله ای جداگانه را می طلبد .

الف ) کتب تاریخی : در میان این دسته بندی های کلی ، منابع تاریخی قرون سوم و چهارم هجری حائز اهمیت تر و دارای جایگاه ویژه ای در میان کتب دیگر دوره های تاریخی می باشند . باید گفت : مطالب دیگر کتب در بیشتر موارد ، در واقع برداشت مستقیم یا غیر مستقیم از مطالب همین کتب تاریخی می باشد ( اگر چه مطالب تواریخ دیگر دوره ها ، همچون : الکامل ابن اثیر ، ناسخ التواریخ ، شرح نهج البلاغه و … نیز نباید نادیده گرفته شود ) ؛ با عین حال مطالب اکثر آنها با وجود غنا و محتوا ، اندک و مختصر می باشد .

در میان این دسته می توان ، به تواریخ معتبر و دست اولی همچون :
تاریخ طبری ،
یعقوبی ،
اخبارالطوال ،
الفتوح ،
مروج الذهب و … ،
و در میان کتب متأخرتر نیز می توان : به کتابهای تاریخی دیگری همچون :
ساحل خونین یا ترجمه اللهوف ابن طاوس ،
تاریخ کامل ،
ناسخ التواریخ و …اشاره نمود .



 
ب ) طبقات ، انساب و اعلام :

در این دسته بندی از همه شاخص تر ، کتاب ارزشمند ابن سعد کاتب تحت عنوان « طبقات الکبری » می باشد .

وی در جلدسوم کتاب خود و در ادامة مطالب پرداختی خود که راجع به قیام امام حسین (ع) و شناسنامة شهدای کربلا می باشد ، از نسب ام البنین سخن به میان آورده است .
[i]

درمیان کتب اعلام و نسب شناسی نیز میتوان به عمده الطالب فی انساب آل ابیطالب و کتب تحقیقی دیگری همچون اعلام النساء و اعیان الشیعه اشاره کرد .
 
 
 
ج ) کتب مقاتل :

مطالب اصلی این گونه منابع راجع به شخصیت ام البنین ، در ذیل اشارات نویسنده به اسامی شهدای کربلا و در کل شهدای آل ابیطالب می باشد که از میان کتب مقتل ، مطالب کتاب ابوحمزه اصفهانی ، تحت عنوان مقاتل الطالبین ، راجع به شخصیت ام البنین در مقایسه با کتب مقاتل دیگر ، نسبتاً بیشتر و مهمتر است .
[ii] در کتاب مقتل نیز روایاتی از ائمه هدی ، در فضیلت و تکریم ام البنین و فرزند وی عباس ، آمده است .[iii]

د ) کتب مذهبی و روضات :

مطالب درج شده در این کتب تا حد بسیار زیادی ، برگرفته از همان مطالب کتب قدیمه می باشد ؛ با این تفاوت که مطالب پرداختی در برخی از نوشته ها (بخصوص در کتب روضه و مصیبت ) تا حدی دیدگاه عاطفی تر و احساسی گونه به خود می گیرد و از جمله این کتب ،
می توان به اللهوف ابن طاوس ( که در این تحقیق ، از ترجمه آن به نام ساحل خونین استفاده شده است ) ،
بحارالانوار مجلسی ،
منتهی الامال
و نفس المهموم شیخ عباس قمی در دوره متأخرتر اشاره کرد .
[iv]




 
غیر از کتبی که دردسته بندی بالا به آن اشاره شد ، از کتب دیگری نیز در فراهم آوردن این تحقیق استفاده شده که ذکر آنها چندان خالی از لطف نیست ؛ کتبی همچون :

تنقیح المقال مامقانی ،
خیرات الحسان اعتمادالسلطنه ،
ریاحین الشریعه محلاتی ،
حماسه حسینی شهید مطهری و … .

پس از بررسی و تحقیق مختصر در مورد مبحث فوق ، اینک به تشریح و تحلیل موضوع اصلی مقاله پرداخته می گردد .




شخصیتهای همنام تاریخی :

به هنگام بررسی شخصیتی و تحلیل دوران حیات ام البنین ، به اسامی مشابهی برخورد می نمائیم .

در اینجا لازم است تا قبل از پرداختن به موضوع اصلی مقاله ، مرور مختصری بر اسامی همنام وی داشته باشیم تا در مطالعات تاریخی ، دچار خبط شخصیتی نشویم . مشهورترین زنانی که در تاریخ صدر اسلام بدین نام ( ام البنین ) مشهور بوده اند ، اینها هستند:

ام البنین : نام یا لقب یکی از کنیزان محترمه حضرت امام موسی کاظم (ع) بود که لقب مادر حضرت رضا (ع) نیز بوده است .[v]

ام البنین : یکی از زنان بنام و مشهور خاندان بنی امیه که دختر عبدالعزیز بن مروان و خواهر عمر بن عبدالعزیز ( خلیفه نیک نام اموی ) و همسر ولید بن عبدالملک ( یکی دیگر از خلفای قدرتمند اموی ) بوده است .[vi]

ام البنین : از جمله زنان مشهور تاریخ عرب و دختر عمرو یا ربیعه بن عمرو بن عامر و همسر مالک بن جعفر بن کلاب بوده است .[vii]



 
ام البنین : این زن نیز همسر عقیل بن ابیطالب ، برادر علی (ع) و مادر جعفر بن عقیل بوده است .[viii]

ام البنین : نام یکی دیگر از زنان تاریخ اسلام که به این نام مشهور بوده ، همسر عثمان ( خلیفه سوم ) بوده است . تاریخ نویسان نوشته اند که این زن ، دختر عیینه بن حصن فزاری بوده است .[ix]


برخلاف تمامی اسامی یا القابی که به نام ام البنین ذکر گردید ، مشهورتر از همه در تاریخ اسلام و بخصوص تاریخ تشیع ، همین شخصیت مورد بحث این مقاله ( یعنی فاطمه ام البنین کلابیه ) بوده است .


 
اصل و نسب ، اسامی و القاب :

در مورد اصل و نسب ام البنین ، تاریخ نویسان و عالمان علم انساب ، اندک اختلافی به لحاظ آرا و نظریات دارند .مورد اختلف آنها ، بیشتر از همه مربوط به نام دقیق پدر او و همچنین اسامی برخی از نیاکان وی بوده است .

در بعضی از این منابع ، نام پدرش « حرام »[x] و در پاره ای دیگر « حزام » ذکر شده است .[xi] *


به لحاظ اصالت نسبی ، تاریخ نویسان و عالمان علم انساب شجره نامه خاندان وی را با اختلاف چنین نگاشته اند : حزام ( حرام یا حزام ) بن خالد بن جعفر بن ربیعه بن عامر معروف به وحید بن کلاب بن عامر بن صعصعه بن معویه بن بکر بن هوازن الکلابی . (۱۲)

ام البنین از هم قبیله های شمر بن ذی الجوشن و خاندان او بشمار می آمد و به خاطر انتساب این دو با یکدیگر بود که در صحنه کربلا ، شمر *برای نجات جان فرزندان ام البنین که به تعبیر خود او ، از خواهرزادگان او بودند ، (۱۳) از جانب عبیدالله بن زیاد امان نامه گرفته بود ؛ ولی این کار شمر با بی تفاوتی از سوی فرزندان ام البنین ـ بخصوص عباس (ع) ـ مواجه گردید .(۱۴)

برخی از تواریخ نام مادر او را « ثمامه » (۱۵) و بعضی دیگر « لیلی » نوشته اند (۱۶) . جده مادری او نیز « عمره » ـ دختر طفیل بن مالک ـ بوده است (۱۷) .


 
درباره این نکته که نام اصلی وی در ابتدا چه بوده و این که آیا نام او از زمان تولد ام البنین بوده ، یا این اسم کنیه وی بوده که بعدها به وی داده شده است ، در منابع کهن مطالعه شده خبری در این رابطه موجود نمی باشد .

برخی از منابع نام اصلی وی را « فاطمه » (۱۸) و در منبع دیگری « وایسی » (۱۹) و کنیه اش را ام البنین نگاشته اند . البته اسامی دیگری که در تاریخ ذکر شده را جزء القاب این بانو محسوب داشته اند .

در عین حال شهید مطهری نام اصلی او را از اوان تولد ، ام البنین نوشته و به گفته خود او ، در منبعی مطالعه نموده که ام البنین نام اصلی او بوده است که از ابتدای تولد ، بواسطه همنام بودن با یکی از جده های خودش ، به او داده بوده اند . در ادامه همین مطالب مطهری معتقد است که ایشان با بدنیا آوردن چهار پسر رشید ، به معنای واقعی ام البنین گردید (۲۰) .


از معنای یکی از مرثیاتی که بدو نسبت داده شده است ، برمی آید که ام البنین یکی از کنیه های وی بوده است که به خاطر داشتن فرزندان پسر، از طرف زنان مدینه به او داده شده بوده است ؛ چرا که وی پس از شهادت پسرانش در حادثه کربلا در قالب این مرثیه ، از زنان مدینه می خواهد که از این به بعد وی را ام البنین خطاب نکنند [ ر . ک به آینده ] .

گرچه در معنای لفظی ، ام البنین یعنی مادر پسران ؛ اما در لغت عرب این نام کنایه از زمینی است که گل آدم (ع) از آن سرشته شد . همچنین بیرقی را گویند که دستجات عساکر در پیش صفوف خود در هنگام حرکت دارند . « عبدالرئوف المناوی » در کتاب کوچک خود بنام «عماد البلاغه » ، این دو معنی را ذکر کرده است . به عنوان مثال در بیت زیر ، ام البنین به معنی بیرق به کار رفته است :

بأم البنین مرجعهم إلیها و ما ولدت و ما حملت جنیناً (۲۱)

در تاریخ یکی دیگر از القاب وی « ام العباس » ذکر شده است (۲۲) و بخاطر این بوده که نام مهترین پسر او ، عباس (ع) بوده است .


 
موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 8 / 11 / 1399





« ماجرای کامل معجزه حضرت أم البنين با کودکی به نام سجاد »


واقعیت این حادثه چیست بطوری که بیشتر ساکنین این منطقه (صفوی در عربستان) عکس العمل نشان دادند و تعجب کردند ، و خبر این حادثه در خبرگزاری ها به سرعت پخش شد.





 

موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: ویژه نامه وفات
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 8 / 11 / 1399



ام المصائب



ویژه نامه وفات حضرت ام البنین علیهاالسلام





ای بانو، ای فاطمه دیگر خانه علی!

درود بی کران خداوند و رسولش بر تو.
خوب یتیم نوازی کردی،
خوب فرزندان فاطمه را در آغوش پر مهر خویش گرفتی،

خوب فرزندانت را محب فرزندان فاطمه تربیت کردی.



موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: ویژه نامه وفات
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 8 / 11 / 1399

امام شناسی

«امام جعفر صادق عليه‌السلام فرمود، ده خصلت از صفات امام معصوم است:
1-پاكدامني و عصمت 2- نص و صراحت بر امامت 3- داناترين مردم 4- پرهيزگارترين مردم براي خدا 5- داناتر از همه به كتاب خدا 6- صاحب وصيت و سفارش آشكار 7- دارا بودن معجزه و دليل براي اثبات امامت 8- به هنگام خواب چشمان امام به خواب مي‌رود ولي دلش بيدار است 9- امام سايه ندارد 10- امام از پشت سر مشاهده مي‌كند، همانگونه كه از پيش رو مي‌بيند». [12].
عن سدير عن ابي‌عبدالله (ع) قال قلت له: جعلت فداك ما انتم؟

 

موضوعات مرتبط: امام شناسی
برچسب‌ها: امام شناسی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 8 / 11 / 1399

اجراي طرح امام شناسي در مدارس اردل

نشانه‌ها و ويژگيهاي امام

عن ابي‌الجارود قال: سالت ابا جعفر الباقر (ع) بم يعرف الامام؟
قال عليه‌السلام بخصال: اولها نص من الله تبارك و تعالي عليه و نصبه علما للناس حتي يكون عليهم حجه، لان رسول‌الله (ص) نصب عليا و عرفه الناس باسمه و عينه و كذلك الائمه ينصب الاول الثاني و ان يسال فيجيب و ان يسكت عنه فيبتدي و يخبر الناس بما يكون في غد و يكلم الناس بكل لسان و لغه. [10].

موضوعات مرتبط: امام شناسی
برچسب‌ها: امام شناسی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 8 / 11 / 1399

ضرورت شناخت امام

ضرورت شناخت امام



و ادني ما يكون به ضالا ان لايعرف حجه الله في ارضه و شاهده علي خلقه الذي امر الله تعالي بطاعته و فرض ولايته. [1].
امام علي عليه‌السلام فرمود: «كمترين چيزي كه- بنده‌ي خدا- به واسطه‌ي آن گمراه مي‌شود، اين است كه حجت خدا را در زمين نشناسد و به شاهد حق تعالي بر بندگانش كه خداوند به اطاعت او فرمان داده و دوستي وي را واجب كرده آشنا نباشد».

موضوعات مرتبط: امام شناسی
برچسب‌ها: امام شناسی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 8 / 11 / 1399

خواص میوه ها : ساپادیل

خواص میوه ها: ۳۴ میوه خوشمزه و فواید آن ها برای سلامتی، پوست و مو

ساپادیل، میوه درخت همیشه سبز آنوناموریکاتاست. اگرچه خاستگاه خاص این میوه ناشناخته است، اما بومی مناطق گرمسیری امریکاست. از این میوه، معمولا به‌عنوان پایه بستنی‌ها و دیگر شیرینی‌های رایج استفاده‌می‌شود.

۱. با سرطان مبارزه‌می‌کند

۲. سلامت چشم را افزایش‌می‌دهد

 

موضوعات مرتبط: میوه وخواص دارویی انها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 8 / 11 / 1399

خواص میوه ها : خربزه تلخ

خواص میوه ها: ۳۴ میوه خوشمزه و فواید آن ها برای سلامتی، پوست و مو

خربزه تلخ (بیتر ملون)، یا گویا (Goya)، معمولا به این دلیل که برای سلامتی مفید است، استفاده می‌شود. این نوع خربزه طعم بسیار تلخی دارد، اما یک ماده‌ی خوراکی بسیار مفید است. خربزه تلخ یا بیتر ملون معمولا به غذاهایی که با روش تفت روغن داغ پخته می‌شوند، اضافه می‌شود، یا ممکن است با مواد غذایی دیگر پر شود. همچنین می‌توانید آن را به عنوان یک مکمل به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. به منظور استفاده‌ی کامل از مزایایی که برای سلامتی دارد، به طور منظم آن را تهیه و طبخ کنید.

 

موضوعات مرتبط: میوه وخواص دارویی انها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 8 / 11 / 1399

خواص میوه ها : میوه اژدها

خواص میوه ها: ۳۴ میوه خوشمزه و فواید آن ها برای سلامتی، پوست و مو

پیتایا یا میوه اژدها، تا جایی که می‌دانیم بومی امریکای جنوبی است. درطول زمان، کشت آن به آسیای جنوب شرقی نیز کشیده‌شد و درحال‌حاضر، میوه‌ای رایج در کشورهای چین، تایلند و ویتنام است. میوه اژدها نام خود را از شکل پوستش گرفته است- زرد یا قرمز مانند پوست اژدها با فلس‌های سبز.

۱. با علائم پیری مبارزه‌می‌کند

۲. آکنه را درمان‌می‌کند

 

موضوعات مرتبط: میوه وخواص دارویی انها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 8 / 11 / 1399

همسر من مرد ۳۰ ساله ایست که هنوز در حال وهوای کودکی مانده است. تحصیل کرده است و موقعیت اجتماعی خوبی دارد.اما از همان ابتدای ازدواج مان متوجه برخی رفتارهای مشکوکش شدم. او بیش از حد تصور به پدرش وابسته است. پدرش هم مرد خوبیست اما تسلط کامل او به زندگی ما ، آزارم می دهد. قبلا شنیده بودم ممکن است ارتباط عروس و مادر شوهر با هم دچار مشکل شود و یا مادر شوهر در زندگی دخالت کند اما فکر نمی کردم وابستگی به پدر هم بتواند مشکل ساز شود. شوهرم با پدرش کار مشترک دارد و در حقیقت حقوق بگیر اوست.

 

موضوعات مرتبط: آرامش در زندگی
برچسب‌ها: آرامش در زندگی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 8 / 11 / 1399

پرتال  ایران

آیا به زندگی با همسری که قبل از ازدواج مرتکب گناه شده ادامه دهم یا نه؟
من از گذشته همسر خود که رابطه تلفنی با تعدادی داشته است و حتی در یک مورد که اقدام به سلام کردن او با دست کرده است با خبرم و این موضوع باعث شده تا الان که مدتی از ازدواج مان گذشته باعث رنجش خاطرم و حتی طلاق شده با اینکه همسرم از کار قبلی خود بسیار پشیمان شده است.

پرتال  ایران

 پاسخ اجمالی
به جز حضرات معصومین (ع) سایر انسان ها ممکن است در طول زندگی خود مرتکب گناهان و اشتباهات زیادی شوند. اما اگر فرد گناه کار از کارهای قبلی خود واقعآً پشیمان شده باشد و توبه کرده باشد است  قطعا مورد عنایت خداوند متعال قرار خواهد گرفت و توبه او را خواهد پذیرفت. اگر همسرتان از کارهای قبلی خود واقعآً پشیمان است و از گناه خود توبه کرده است به زندگی خود با او ادامه دهید قطعا بدانید که اجر و پاداش شما در پیشگاه خداوند محفوظ است.

 

موضوعات مرتبط: آرامش در زندگی
برچسب‌ها: آرامش در زندگی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 8 / 11 / 1399

نخستین نشانه: شروع تند و خشن
نخستین نشانه که طلاق را پیش بینی می کند، شروع بحث است، زیرا ۹۶ درصد از اوقات روش شروع بحث می تواند روشی را که بحث پایان می پذیرد، پیش بینی کند. موقعی که یکی از همسران بحث را با استفاده ای یک شروع تند و خشن همچون منفی بودن ، اتهام یا تحقیر شروع می کند، بحث اساساً محکوم به شکست خواهد بود. در سوی دیگر، موقعی که یکی از همسران بحث را با استفاده از یک شروع نرم آغاز می کند، بحث به احتمال زیاد سرانجام مثبتی خواهد داشت.
موضوعات مرتبط: آرامش در زندگی
برچسب‌ها: آرامش در زندگی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 7 / 11 / 1399

در غار تنهایی مردان سرک نکشید

خصوصیات رفتاری  مردها

تقریبا همه ی مردان هر از گاهی بدون همسرانشان وارد غار تنهایی می شوند‎

 

رفتن به غار تنهایی در مردان یکی از مسائلی است که ناخودآگاه اختلافات و سوءتفاهم‌هایی را در زندگی زناشویی ایجاد می‌کند.

 

 

موضوعات مرتبط: ناگفته های زندگی
برچسب‌ها: ناگفته های زندگی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 7 / 11 / 1399

5رفتار ساده که همسرتان را از شما فراری می دهد!!

آموزش زناشویی

بعضی از رفتارها وجود دارد که به سادگی باعث دوری شما و همسرتان می شود

 

بعضی از رفتارها وجود دارد که به سادگی باعث دوری شما و همسرتان می شود. در ادامه با 5 رفتاری که ناخودآگاه همسرتان را آزار می دهید آشنا شوید.

 

موضوعات مرتبط: ناگفته های زندگی
برچسب‌ها: ناگفته های زندگی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 7 / 11 / 1399

چرا همسرتان به شما گوش نمی‌دهد؟

وقتی شما یا همسرتان به همدیگر گوش نمی‌دهید یعنی مشکلی در زندگی تان دارید‎

 

وقتی شما یا همسرتان به همدیگر گوش نمی‌دهید یعنی مشکلی در زندگی مشترک‌تان دارید. اگر این «گوش ندادن»ها ادامه پیدا کند، زندگی زناشویی‌تان به خطر خواهد افتاد.

 

موضوعات مرتبط: ناگفته های زندگی
برچسب‌ها: ناگفته های زندگی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 7 / 11 / 1399

چند نکته و پیام تفسيری از  آيه 8 سوره بقره:

وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ ءَامَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوِمِ الاَْخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ‏

ترجمه       

وگروهى از مردم كسانى هستند كه مى‏گویند: به خدا و روز قیامت ایمان آورده‏ایم، در حالى كه مؤمن نیستند.

 

موضوعات مرتبط: پیام های وحی آسمانی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 7 / 11 / 1399

پیام های آسمانی جزء سی ام (برگرفته از تفسیر نور)

 این پیام ها با هدف استفاده در جلسات جزء خوانی استخراج شده است، لذا خواهشمند است استفاده و منتشر نمایید.

1. لَّا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَ لَا كِذَّابًا
نه سخن بيهوده شنوند و نه دروغ.

  •  جلساتی که در آن لغو و دروغ نباشد، جلسات بهشتی است. «لَّا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَ لَا كِذَّابًا»(نبأ، 35)

 

موضوعات مرتبط: پیام های وحی آسمانی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 7 / 11 / 1399

پیام های آسمانی جزء بیست و نهم (برگرفته از تفسیر نور)

 این پیام ها با هدف استفاده در جلسات جزء خوانی استخراج شده است، لذا خواهشمند است استفاده و منتشر نمایید.

1. أَمَّنْ هَاذَا الَّذِى يَرْزُقُكُم إِنْ أَمْسَكَ رِزْقَهُ بَل لَّجُّواْ فِى عُتُوٍّ وَ نُفُور
آيا كيست آن كه به شما روزى دهد اگر او روزى خويش باز دارد؟ نه، در سركشى و دورى از حق لجاج مى ‏ورزند.

  •  خداوند مجبور نیست كه رزق دهد، بلكه مى‏تواند رزق دادن را قطع كند. «ان امسك رزقه» (ملک، 21)

 

موضوعات مرتبط: پیام های وحی آسمانی
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 7 / 11 / 1399

جهنم در قرآن

قسمت بیست و چهارم داستان دنباله دار فرار از جهنم: رمضان

زندگی سراسر ترس و وحشت من تموم شده بود ... یه آدم عادی بین آدم های عادی دیگه شده بودم ... .

کم کم رمضان سال 2010 میلادی از راه رسید ... مسلمان ها برای استقبالش جشن گرفتن ... برای من عجیب بود که برای شروع یک ماه گرسنگی و تشنگی خوشحال بودند ...

توی فضای مسجد میز و صندلی چیده بودن ... چند نوع غذای ساده و پرانرژی درست می کردن ... بعد از نماز درها رو باز می کردن ... بدون اینکه از کسی دینش رو بپرسن از هر کسی که میومد استقبال می کردن ... .

من رو یاد مراسم اطعام و شکرگزاری کلیسا می انداخت ... بچه که بودم چندباری برای گرفتن غذا به اونجا رفته بودم ... تنها تفاوتش این بود که اینجا فقیر و غنی سر یک سفره می نشستن و غذا می خوردن ... آدم هایی با لباس های پاره و مندرس که مشخص بود خیابان خواب هستند کنار افرادی می نشستند و غذا می خوردند که لباس هاشون واقعا شیک بود ... بدون تکلف ... سیاه و سفید ... این برام تازگی داشت ... و من برای اولین بار به عنوان یک انسان عادی و محترم بین اونها پذیرفته شده بودم ... این چیزی بود که من رو اونجا نگه می داشت و به سمت مسجد می کشید ... .

بودن در اون جمع و کار کردن با اونها لذت بخش بود ... من مدام به مسجد می رفتم ... توی تمام کارها کمک می کردم ... با وجود اینکه به خدا اعتقادی نداشتم و باور داشتم خدا قرن هاست که مرده ... بودن در کنار اونها برام جالب بود ...

 مسلمان ها برای هر کاری، قانون و آداب خاصی داشتند ... و منم سعی می کردم از تمام اون آداب و رفتار تبعیت کنم ...

موضوعات مرتبط: گونان گون
برچسب‌ها: گونان گون
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 7 / 11 / 1399

با این ذکر از آتش جهنم در امان بمانید!

#قسمت بیست و سوم داستان دنباله دار فرار از جهنم: خانه من

رئیس تعمیرگاه حقوقم رو بیشتر کرد ... از کار و پشتکارم خیلی راضی بود ... می گفت خیلی زود ماهر شدم ... دیگه حقوق بخور و نمیر کارگری نبود ... خیلی کمتر از پول مواد بود اما حس فوق العاده ای داشتم ...

 زیاد نبود اما هر دفعه یه مبلغی رو جدا می کردم ... می گذاشتم توی پاکت و یواشکی از ورودی صندوق پست، می انداختم توی خونه حنیف ... بقیه اش رو هم تقسیم بندی می کردم ... به خودم خیلی سخت می گرفتم و بیشترین قسمتش رو ذخیره می کردم ... .

هدف گذاری و برنامه ریزی رو از مسلمان ها یاد گرفته بودم ... اونها برای انجام هر کاری برنامه ریزی می کردند و حساب شده و دقیق عمل می کردند ... .

بالاخره پولم به اندازه کرایه یه آپارتمان کوچیک مبله رسید ...

اولین بار که پام رو توی خونه خودم گذاشتم رو هرگز فراموش نمی کنم ... خونه ای که با پول زحمت خودم گرفته بودم ... مثل خونه قبلی، یه اتاق کوچیک نبود که دستشوییش گوشه اتاق، با یه پرده نصفه جدا شده باشه ... خونه ای که آب گرم داشت ... توی تخت خودم دراز کشیده بودم ... شاید تخت فوق العاده ای نبود اما دیگه مجبور نبودم روی زمین سفت یا کاناپه و مبل بخوابم ... برای اولین بار توی زندگیم حس می کردم زندگیم داره به آرامش میرسه ... .

توی تختم دراز کشیدم و گوشی رو گذاشتم روی گوشم ... چشم هام رو بستم و دکمه پخش رو زدم ... و اون کلمات عربی دوباره توی گوشم پیچید ... اون شب تا صبح، اصلا خوابم نبرد ...

کم کم رمضان هم از راه رسید ... رمضانی که فصل جدیدی در زندگی من باز کرد ...

موضوعات مرتبط: گونان گون
برچسب‌ها: گونان گون
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 7 / 11 / 1399

جهنم

قسمت بیست و دوم داستان دنباله دار فرار از جهنم: نگاه

از سر کار برمی گشتم مسجد و اونجا توی اتاقی که بهم داده بودند؛ می خوابیدم ... .

 

موضوعات مرتبط: گونان گون
برچسب‌ها: گونان گون
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 6 / 11 / 1399

ممد نبودی را اول چه کسی خواند

جای خالی محمد جهان‌آرا بعد از آزادسازی خرمشهر به قدری محسوس بود که یکی از همرزمانش برای این فراق شعری سرود که حسین فخری سر مزارش برای اولین‌بار خواند، اما یک سال بعد حاج غلام کویتی‌پور آن را بازخوانی کرد و شد ملکه ذهن مردم.

 

موضوعات مرتبط: دفاع مقدس
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 6 / 11 / 1399

زندگی به سبک خردل

آقای موسوی، جانباز دفاع مقدس از تیرماه ۱۳۶۵ و بعد از شیمیایی شدن دیگر نمی‌تواند خواب را در چشمانش احساس کند …

عقربه‌های ساعت به ظهر روز ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ نزدیک می‌شود. شهرهای کشورمان در آرامش به سر می‌برند اما این آرامش قبل از توفان است. همه در خانه‌هایشان مشغول استراحت هستند و لحظات خوبی را در کنار خانواده سپری می‌کنند اما دشمن در اتاق عملیات، در حال رصد آخرین  اطلاعات برای حمله‌ای ناجوانمردانه به سرزمین‌مان ایران است. دقایقی بعد صدام، رئیس‌جمهور وقت عراق،‌ فرمان حمله به مرزهای ایران را به طور رسمی اعلام می‌کند و اخبار شروع تجاوز تمام عیار، دنیا را فرا می‌گیرد.

 

موضوعات مرتبط: دفاع مقدس
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 6 / 11 / 1399

حسین همدانی

 بین عملیات الی بیت‌المقدس تا عملیات رمضان و حمله به جنوب لبنان یک ارتباطی وجود داشت، اگر ما به سمت بصره رفته بودیم، آنجا را می‌گرفتیم، به همین خاطر تقریباً کشورهای خلیج فارس آن را تهدیدی برای خودشان می‌دانستند، از سوی دیگر آنها به حساسیتی که ایران نسبت به جنوب لبنان داشت، واقف بودند، لذا سربازان اسرائیلی به جنوب لبنان حمله کردند که فکر می‌کنم یک توفق و توطئه بود، زیرا باعث شد که نیروها که برای چند روز استراحت به تهران آمده بودند به لبنان اعزام شوند تا بین عملیات الی بیت‌المقدس و عملیات بعدی فاصله ایجاد شود و عراقی‌ها نیز فرصت پیدا کنند که به یک تاکتیک و حرکات جدید دست بزنند به نحوی که ما در عملیات رمضان با خاکریزهای مثلثی دشمن مواجه شدیم و در آنها گیر کردیم و عملیات نیز ناموفق بود.

 

موضوعات مرتبط: دفاع مقدس
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 6 / 11 / 1399
تعليم القران للكبار وتعلم القران الكريم وتعليمه وفضله



تعليم و تعلم قرآن

قال رسول الله صلى‌الله‌عليه‌وآله :
من علم آيه فى كتاب الله تعالى ، كان له اجرها ما تليت
مستدرك الوسائل ٤/٢٣٥

 
موضوعات مرتبط: لحظه ای تامل
برچسب‌ها: لحظه ای تامل
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 6 / 11 / 1399

حره ، پاسدارى از حريم ولايت با سلاح قرآن

وى دختر حليمه سعديه ، از دوستان و مواليان امير المؤ منين عليه‌السلام است و در برابر پيشواى ستمگر، با زبان جهاد كرد. مناظره اى دارد با حجاج بن يوسف ثقفى ، كه با تكيه بر آيات قرآنى ، حريم ولايت را پاس مى دارد.
شرح ماجرا:


 
موضوعات مرتبط: لحظه ای تامل
برچسب‌ها: لحظه ای تامل
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی